‘Onze Carin’ op Times Square

Op 16 mei was het Global Accessibility Awareness Day. Microsoft besteedde hier uitvoerig aandacht aan door een evenement te organiseren in het Rijksmuseum in Amsterdam waar hun toegankelijkheidstechnologie werd gelanceerd en toegelicht. Tegelijkertijd startte ook een grote campagne in New York op Time Square waar Carin de Bruin twee weken lang op de grote billboards was te zien!

Met behulp van CoPilot, de AI-tool van Microsoft wordt beschrijvende informatie van de verschillende kunstwerken gemaakt zodat ook mensen met een visuele beperking zich een beeld kunnen vormen van het kunstwerk.

Als ervaringsdeskundige mocht ‘onze’ Carin de AI-gegenereerde beschrijvingen toetsen en hier feedback op geven om deze te verbeteren. Daarnaast figureerde ze in de Nederlandse en Amerikaanse promo video’s (opgenomen in het Rijksmuseum) en werden de zogenaamde ‘shorts’ (korte video’s) waarin zij ook te zien is, levensgroot  vertoond op het gebouw van Microsoft aan de New York Times Square!

Elke artistieke interpretatie verdient een plaats in het gesprek. Quote: “Kunst is meer dan iets dat door het oog bewonderd kan worden. Het is een krachtige uitspraak. Een persoonlijke weerstand. Een emotionele verbinding met de wereld om ons heen. Maar voor sommigen, zoals Carin de Bruin die het Ushersyndroom heeft, een zeldzame erfelijke ziekte die zowel gehoorverlies als blindheid veroorzaakt, is kunst vaak niet toegankelijk. Ze vertrouwt regelmatig op vrienden en rondleidingen om toegang te krijgen tot kunstmusea. “Soms voelt het alsof ik buitengesloten ben,” zegt Carin. “Mijn slechtziendheid heeft invloed op veel aspecten van het leven zoals onderwijs, werk en sociale activiteiten, maar ook op mijn ervaring op cultureel gebied.”

Lees hier meer over de samenwerking tussen Microsoft en het Rijksmuseum. Je kunt er ook een voorbeeld van een audiodescriptie horen: ‘Zelfportret’ van Vincent van Gogh.